Den gode smag af Thy Blog

En projekt der "brander" Thy gennem råvarer og ressourcer – en god historie!

Første til højre

En dag i København. Jeg går i de små gader bag Det kongelige Teater. Jeg skal have et møde med Stjernekok Anita Klemensen, uddannet på den enstjernede Michelinrestaurant, Søllerød Kro og faderen Peter Klemensen, vedrørende projektet “Den gode smag af Thy”.

Anita kommer fra Thisted, hvor Peter har været brygmester på Thisted Bryghus gennem mange år og har med sin innovation, sikret bryghuset en solid succes på ølmarkedet. Hvem kender ikke en økologisk thypilsner eller en Limfjordsporter?

Jeg vil prøve at finde en af de mest skjulte og dog mest kendte restauranter i hovedstaden. Restaurant 1.th (første til højre), for det er der Anita Klemensen til daglig tryller med mad. Jeg finder da også gaden og husnummeret og alligevel kan jeg ikke rigtig se, hvor søren jeg skal gå ind. En bil fra et cateringfirma standser lige ud for huset og jeg gætter, at det må være varer til restauranten. Den må være her lige i nærheden. Jeg kigger lidt på dørtelefonen og det går op for mig, at det eneste synlige bevis på, at her ligger en af de mest feterede restauranter i København, er det lille bitte skilt med teksten “1.th”.

Dørskilt til restauranten

Indenfor i restaurantens stuer, lukker der sig også lidt af en Alladins hule op, for selv om det er dag endnu og der slet ikke er lagt an til middagshygge, så er det nemt at se, at her kan man få sig en dejlig oplevelse og blive forkælet med mad. Som 1. th selv skriver på sit website: ”På 1.th slår vi dørene op til vores spisestue, hvor nærvær og dialog er en lige så vigtig del af måltidet som vores uendelige kærlighed til god mad.”

I de hyggelige stuer, hvor reoler med bøger, lysekroner og flotte, store malerier skaber intim stemning, tilbringer jeg en times tid i selskab med Anita og Peter og vi får snakket projektet “Den gode smag af Thy” godt igennem.

Peter Klemensen og Anita Klemensen

På et tidspunkt spørger jeg hvor køkkenet i grunden ligger og Anita åbner en dobbelt fløjdør og åbenbarer et fuldkommen moderne køkken iført stål, halogenlamper og mange, travle kokke i tidsrigtig, sort uniform. Jeg tror endda jeg skimter en enkelt skaldet kok. Det damper og syder i hele køkkenet denne formiddag, så der er allerede ved at blive gjort klar til aftenens gæster, som helt klart kan vente sig en stor oplevelse.

Med en god kaffe i halsen og en fin fornemmelse af at have de rigtige med på projektet vender jeg snuden hjem mod Thy igen, med en klar overbevisning om, at her har vi den helt rigtige kok, der skal udvikle og tilberede smukke retter af alt det, der til sammen giver den gode smag af Thy. Og med Peter har vi den værdige nestor for øllet fra Thy, der med sin viden skal bringe højt skum ind på siderne.

Kig her på bloggen over medvirkende og mellem dem er der foodproducenter, der skal have de gode produkter gennem Anitas fingre, for til sidst at blive til en fornem ret i en bog, der er en del af et større projekt, hvor vi gerne skal formå, at hæve Thy op i øjenhøjde med resten af Danmark og gerne mere end det.

Går du selv en tur i København en dag, så prøv den samme skattejagt som jeg. Og hold godt øje med det lille dørskilt, for den store oplevelse, gør ikke det store væsen af sig.

Måske et lille stykke Thy, midt i København?

Se restaurantens website her

No comments yet»

Skriv et svar

